Muuntokoulutus mahdollisti työuran jatkumisen

Työnjohtaja Aki Kokin kännykkä soi työmaakopissa. Salaojamatto uupuu kuormasta ja matto pitäisi saada työmaalle huomiseksi. YIT:n kohteessa Espoon Vermonniityssä uusia asukkaita odotellaan yhteen taloon ja toisessa pohjatyöt on juuri aloitettu.

Aki Kokilla on kokemusta rakennusalalta 30 vuotta. Kun kipeytynyt polvi ei enää mahdollistanut työskentelyä elementtiasentajana urakkaryhmässä, oli keksittävä muita vaihtoehtoja. Aki Kokki kertoo, että kun lääkäri tiedusteli tulevaisuuden suunnitelmia ja mahdollista vaihtoehtoa asentajan työhön, valtasi hänet suorastaan kauhu. Hieman epäillen hän lähti helmikuussa 2016 mukaan työntekijästä työnjohtajaksi muuntokoulutukseen. Muuntokoulutus mahdollisti työuran jatkumisen rakennusalalla.

”Jännä paikkahan se oli alkaa työnjohtoharjoittelijaksi, vaikka 30 vuotta olinkin rakennusalalla ollut. Tiesin, että on ihan eri asia olla työnjohdossa kuin työntekijänä.”

Jos Vermonniityn pellot ovat viime vuosina muuttuneet, niin ovat myös Akin työpäivät. Erityisesti ajankäyttö on muuttunut. Ennen päivän aikana tuli 3 – 5 puhelua ja nyt päivässä saattaa olla jopa 80 puhelua. Työpäivä alkaa usein täydellä teholla heti kello 6.30 ja vastuu on otettava usean miehen töiden sujuvuudesta. Kiireisimpien päivien jälkeen työpäivää saattaa pohtia aamuyön tunteinakin.

”Päätin ihan alusta alkaen, että pidän opiskelun etusijalla. Osallistuin lähiopintoihin, vaikka työmaalla olisi ollut kuinka kiire. Taisin olla vain yhden kerran pois lähipäivästä”, Aki muistelee.  Vuoden 2017 alussa hän melkein päätti lopettaa opinnon kaiken kiireen keskellä. Työjohtajaharjoittelu yhdessä opintojen kanssa tuntui ylivoimaiselta yhdistelmältä, mutta saamansa tuen jälkeen hän jaksoi jatkaa opintoja ensin pienen tauon jälkeen. ”RATEKOsta saamani tuen lisäksi minulla oli onneksi työmaalla erinomainen vastaava mestari, Jouko Nurmi, joka loi uskoa osaamiseeni.”

”Oma työurani kirvesmiehenä on auttanut uusissa tehtävissä. Tuntuu, että puhun samaa kieltä ja ajattelen työtehtävistä samalla lailla työntekijöiden kanssa. Johtamistapani on, että yhdessä epäonnistutaan ja onnistutaan.  Koulutuksesta sain paljon perustietoa, jota pystyn hyödyntämään ja jalostamaan työnjohdon tehtävissä. Jos olisin joutunut kylmiltään näihin tehtäviin, olisi tie ollut paljon kivisempi.”

”Työntekijästä työnjohtajaksi -koulutuksen yksi suurimmista voimavaroista ja oppimisen lähteistä ovat opiskelijat itse. Opiskelutoverin kanssa jaettu käytäntö ja kokemus, sekä yhdessä tekeminen laajentaa omaa näkemystä työnjohtajana toimimisesta”, kertoo koulutuksesta vastaava koulutuskoordinaattori ja ryhmän ohjaaja Kirsi-Marja Elg.

”Ryhmän hitsautuminen koulutuksen aikana yhdeksi kokonaisuudeksi on mahtavaa seurattavaa. Ryhmä kantaa tiukkojen tilanteiden yli ja opiskelutoverit ovat uuteen ammattiin kouluttautumisen lisäksi myös motivaattori jatkaa loppuun asti.”

Koulutuksen aikana opiskelijoiden välille syntyy vahva ammatillinen yhteys, joka säilyy usein myös koulutuksen jälkeen. ”Päättäjäisissä silmänurkat voivat kostua valmistumisen johdosta, mutta pian porukka ryhtyy suunnittelemaan kokoontumisia ja tapaamisia. Koulutus kantaa ehdottomasta opiskeluaikaa pitemmälle ja rikastuttaa ihmisten elämää muuten kuin vain uuden ammatin ja uran osalta”, Kirsi-Marja Elg pohtii tyytyväisenä.

”Kun opintoihin antautuu, saa parhaan mahdollisen positiivisen oppimiskokemuksen.”

Työntekijästä työnjohtajaksi -muuntokoulutus alkaa 28.2.2020. Koulutus toteutetaan uuden tutkinnon perusteiden mukaan. Koulutuksen laajuus on 180 osaamispistettä ja opiskelija suorittaa Rakennusalan työmaajohdon erikoisammattitutkinnon. Koulutuksen aikana käydään läpi mm. aikaan, laatuun, kustannuksiin, turvallisuuteen, neuvotteluihin, sopimuksiin, työsuhteisiin, tehtäväsuunnitteluun ja suunnitelmiin liittyviä osaamiskokonaisuuksia. Lisätiedot koulutuksesta

Akin vinkit muuntokoulutuksen aloittaville:

  1. Pidä opinnot etusijalla. Työmaa odottaa.
  2. Tee tehtävät annetun aikataulun ja oheistuksen mukaan.
  3. Muista, että kaikki opittu on hyödyksi uusissa tehtävissä, vaikka välillä opiskelu puuduttaisikin.