Usein kysytyt

Miten tiedän, että tilaukseni on vastaanotettu?
Saat sähköpostiisi tilausvahvistuksen, jossa on kaikki tilaustiedot, lisätyt henkilöt kurssille ja jokaiselle oma henkilökohtainen salasana. Jos et saa tilausvahvistusta, tarkista roskaposti. Viestien saapumisessa voi olla myös viivettä n. 10 minuuttia. Jos et senkään jälkeen saa tilausvahvistusta, ota yhteyttä asiakaspalveluun ekoulutukset@rateko.fi.

Mikä on jatkuvan tilauksen ja kertatilauksen ero? 
Jatkuva tilaus (= kestotilaus) yrityksille helpottaa työturvallisuusosaamisen ylläpitoa. ePerehdytyksen tilaus jatkuu automaattisesti yhdellä tilauksella ja lisenssit pysyvät voimassa. Jatkuvassa tilauksessa tilaajalle lähtee lasku automaattisesti vuoden päästä tilauksesta.   Verkkokaupasta lähtee tilaajalle ja suorittajalle muistutusviesti uusittavasta koulutuksesta ennen uuden laskutuskauden alkamista.  

Kertatilaus tilataan ja maksetaan kerran. Koulutus tilataan ja suoritetaan, eikä siitä lähde muistutusviestiä tai uutta laskua tilaajalle tai suorittajalle.  

Kuinka kauan koulutuslisenssi on voimassa? 

  • ePerehdytys lisenssi on voimassa yhden vuoden tilauspäivämäärästä lähtien, jonka aikana koulutuksen voi suorittaa. ePerehdytys-pätevyys on voimassa vuoden onnistuneesta suorituksesta. 
  • eKosteus-lisenssi on voimassa yhden vuoden tilauspäivämäärästä lähtien, jonka aikana koulutuksen voi suorittaa. eKosteus-pätevyys on voimassa viisi vuotta onnistuneesta suorituksesta.
  • eKierrätys-lisenssi on voimassa vuoden tilauspäivämäärästä lähtien, jonka aikana koulutuksen voi suorittaa.
  • eKatto-lisenssi on voimassa 30 päivää tilauspäivämäärästä lähtien, jonka aikana koulutuksen voi suorittaa. 

Mitkä koulutukset ovat tarjolla jatkuvana tilauksena?
ePerehdytys ja eKosteus tilataan jatkuvana, eli kestotilauksena, jolloin tilaus jatkuu ilman eri ilmoitusta.

  • ePerehdytyksen tilausjakso on 12 kk käyttäjätunnuksen vastaanottamisesta.
  • eKosteuden tilausjakso on 5 vuotta käyttäjätunnuksen vastaanottamisesta. 

Mitkä koulutukset ovat tarjolla kertatilauksena eli ei jatkuvana -tilauksena?
eTeline, eKatto ja eKierrätys tilataan kertatilauksena. Tilaus on voimassa koulutuskohtaisesti 1 kk – 12 kk tilauksesta. Käyttöoikeus alkaa käyttäjätunnusten lähettämisestä. Myös ePerehdytys- ja eKosteus-koulutuksista on tarjolla kertatilausmahdollisuus.  

Miksi minun pitää kirjata tilaukseen jokaisen osallistujan sähköpostiosoite ja puhelinnumero?
Lähetämme kirjautumislinkin ja salasanan sekä ilmoitettuun sähköpostiin ja/tai puhelinnumeroon, joten ainakin toinen tieto pitää tilauksen yhteydessä osallistujasta kirjata. Huomaathan, että isojen tietomäärien toimittamiseen on verkkokaupassa kätevä CSV-tuontimahdollisuus.

Olen tilaamassa koulutusta työntekijälleni, mutta en tiedä hänen sähköpostiaan. Mitä teen, jotta saan tilauksen tehtyä?
Kirjaa tilaukseen hänen puhelinnumeronsa, niin lähetämme työntekijäsi kirjautumistiedot hänelle tekstiviestinä. Mikäli henkilön sähköposti- eikä puhelinnumerotietoja ei ole merkitty tilaukseen, toimitetaan tunnukset tilaajan sähköpostiin edelleen työntekijälle välitettäväksi. 

Olen tilaamassa koulutusta työntekijälleni, mutta en tiedä hänen puhelinnumeroaan. Mitä teen, jotta saan tilauksen tehtyä?
Kirjaa tilaukseen hänen sähköpostiosoitteensa. Ellei sekään ole tiedossasi, anna oma puhelinnumerosi tai sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme työntekijäsi kirjautumistiedot sinulle edelleen työntekijälle välitettäväksi. 

Olen tilaamassa koulutusta aliurakoitsijan työntekijälle, mutta en tiedä hänen sähköpostiaan. Mitä teen, jotta saan tilauksen tehtyä?
Ohjeista aliurakoitsijaa tilaamaan ePerehdytys verkkokaupasta omille työntekijöilleen. Verkkokauppa: https://verkkokauppa.rateko.fi/

Miteen teen jos haluan irtisanoa jatkuvan tilauksen? 
Jatkuva tilaus on verkkokaupan tilaus-, toimitus- ja maksuehtojen mukaisesti voimassa aina vuoden kerrallaan toistaiseksi. Tilaus tulee irtisanoa vähintään yksi kuukausi (1 kk) ennen uuden laskutuskauden alkua ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun. Irtisanominen astuu voimaan uuden laskutuskauden alkaessa. 

Olen tilannut ePerehdytyksen aiemmin Vastuu Groupin kautta. Miten saan nyt tunnuksen ja salasanan verkkokauppaan?
Saat tunnuksen ja salasanan menemällä verkkokauppaan ja rekisteröitymällä: 

  1. Mene osoitteeseen https://verkkokauppa.rateko.fi/my-account/edit-account/ 
  2. Valitse Rekisteröidy ja täytä vaadittavat tiedot 
  3. Huomaa, että teet itse oman salasanasi. Salasanassa tulee ole vähintään kaksitoista merkkiä. Saat salasanasta vahvan, kun käytätä sekä ISOJA että pieniä kirjaimia, numeroita ja erikoismerkkejä (! ” ? $ % ^ &) 
  4. Napauta REKISTERÖIDY 
  5. Nyt sinulla on käyttäjätunnus, joka on sähköpostiosoitteesi ja salasana, jonka olet itse luonut.  
  6. Pääset tekemilläsi tunnuksilla verkkokauppaan tilaamaan ja tarkastelemaan tekemiäsi tilauksia. 

Mistä näen Vastuu Groupin kautta tilaamani ePerehdytykset ja eKosteus-koulutukset? 
Kaikki aikaisemmat tilaustiedot on siirretty verkkokauppaan, ja oikeudet tietojen tarkasteluun ovat samoilla henkilöillä, jotka hallinoivat tietoja aiemminkin. Tilaukset on linkitetty tilauksen tehneeseen henkilöön Vastuu Groupin järjestelmästä siirretyn sähköpostiosoitteen perusteella, ja ne löytyvät verkkokaupasta Omat tiedot -sivulta Tilaukset-välilehdeltä.
Huomaa, että vanhat tilaukset on siirretty tilauksen tehneen henkilön Omat tiedot -sivulle.  

Miksi minun pitää rekisteröityä verkkokauppaan?
Verkkokauppaan kannattaa rekisteröityä, jotta voit hallinnoida ja tarkastella tekemiäsi tilauksia. 

Miten rekisteröidyn verkkokauppaan? 

  1. Mene osoitteeseen https://verkkokauppa.rateko.fi/my-account/edit-account/ 
  2. Valitse Rekisteröidy ja täytä vaadittavat tiedot 
  3. Huomaa, että teet itse oman salasanasi. Salasanassa tulee ole vähintään kaksitoista merkkiä. Saat salasanasta vahvan, kun käytätä sekä ISOJA että pieniä kirjaimia, numeroita ja erikoismerkkejä (! ” ? $ % ^ &) 
  4. Napauta REKISTERÖIDY 
  5. Nyt sinulla on käyttäjätunnus, joka on sähköpostiosoitteesi ja salasana, jonka olet itse luonut.  
  6. Pääset tekemilläsi tunnuksilla verkkokauppaan tilaamaan ja tarkastelemaan tekemiäsi tilauksia.

Miten pääsen tarkastelemaan ja hallinnoimaan tekemiäni tilauksia?   

  1. Mene osoitteeseen https://verkkokauppa.rateko.fi/my-account/edit-account/ 
  2. Valitse Kirjaudu ja täytä vaadittavat tiedot.
    Huomaa, että voit kirjautua vain, jos olet rekisteröinyt. Jos sinulla ei ole vielä verkkokauppatunnuksia, niin rekisteröidy ensin. 
  3. Valitse sivun yläpalkista Tilausten hallinta
  4. Valitse Tilaukset 
  5. Löydät sieltä kaikki tekemäsi tilaukset.  

Miten poistan osallistujia tilauksestani? 

  1. Mene osoitteeseen https://verkkokauppa.rateko.fi/my-account/edit-account/ 
  2. Valitse Kirjaudu ja täytä vaadittavat tiedot.
    Huomaa, että voit kirjautua vain, jos olet rekisteröinyt. Jos sinulla ei ole vielä verkkokauppatunnuksia, niin rekisteröidy ensin. 
  3. Valitse sivun yläpalkista Tilausten hallinta
  4. Valitse Tilaukset. 
  5. i-napista painamalla voit poistaa osallistujia henkilöittäin. 

Miten poistan tai peruutan tilauksia?

  1. Mene osoitteeseen https://verkkokauppa.rateko.fi/my-account/edit-account/
  2. Valitse Kirjaudu ja täytä vaadittavat tiedot.
    Huomaa, että voit kirjautua vain, jos olet rekisteröinyt. Jos sinulla ei ole vielä verkkokauppatunnuksia, niin rekisteröidy ensin.
  3.  Valitse sivun yläpalkista Omat tiedot
  4. Valitse Tilaukset.
  5. Roskakori-kuvakkeesta pääset poistamaan koko tilauksen. 

Mistä näen tilausteni voimassaolon?
Tilauksen voimassaolon näet kirjautumalla verkkokauppaan ja tarkastelemalla tilauksiasi Tilausten hallinta -sivun Tilaukset-välilehdellä. 

Mistä näen työntekijöittemme suoritukset ja niiden voimassaolon?
Koulutussuorituksen voimassaolon voit tarkistaa Taitorekisteristä ja Valttikortilta, jos olet lisännyt henkilön Vastuu Groupin Ilmoita-palveluun. Verkkokaupassa voit tilauksenyhteydessä tarkistaa, ovatko henkilöt lisätty Ilmoita-palveluun. Vain Ilmoita-palvelussa olevien henkilöiden suoritukset voidaan julkaista Taitorekisterissä ja Valttikortilla.

Lähetetäänkö minulle lasku peruutetusta tilauksesta?
Laskutuskoonti lähtee verkkokaupasta laskutusjärjestelmään joka perjantai, joten jos peruutat tilauksesi ennen seuraavaa arkiperjantaita, et saa laskua. Muussa tapauksessa ota yhteyttä asiakaspalveluun ekoulutukset@rateko.fi. 

Työntekijäni ehti tehdä koulutuksen ennen kuin peruin tilauksen, saanko rahat takaisin?
Mikäli koulutus on ehditty suorittaa ennen tilauksen peruuttamista, laskutamme tehdyistä koulutuksista.  Ota aina yhteys asiakaspalveluun ekoulutukset@rateko.fi, jos näin käy.

Miksi en näe tilaustani verkkokaupan Omat tiedot -sivulla?
Siirtymävaiheesta johtuen Vastuu Groupin palvelussa tehtyjen ePerehdytys- ja eKosteus- tilausten tietoja ajetaan edelleen verkkokauppaan. Jos et näe tilauksiasi kesäkuun loppuun mennessä tai tilauksen hallinnoinnilla on kiire (esim. henkilön poistaminen jatkuvasta tilauksesta) ota yhteyttä asiakaspalveluun ekoulutukset@rateko.fi.   

Miten koulutukset on hinnoiteltu?
Koulutusten hinnat ovat koulutuskohtaisia lisenssejä. Hinta muodostuu tilattujen lisenssien määrän perusteella.  

Voinko ostaa laskulle?
Tilauksen voi ostaa verkkolaskulle, laskuna sähköpostiin tai paperilaskuna ilmoitettuun osoitteeseen. Jatkuva tilaus on ostettava laskulle.   

Milloin saan laskun?
Laskut lähetetään tilausviikon perjantaina, viimeistään seuraavan viikon perjantaina.  

Kuinka pitkä maksuaika laskulla on?
Laskulla on 14 vrk maksuaika. 

Yrityksemme on saanut ePerehdytyksen ja eKosteus-koulutuksen alennettuun hintaan. Saammeko saman alennuksen jatkossakin?
Mikäli yrityksenne on saanut alennuksen aiemmin, niin saat sen myös jatkossakin, edellyttäen että olet jonkin RT:n liiton jäsen. Alennus lasketaan automaattisesti tilaukseen. Jos yrityksenne on useamman alennuksen piirissa, alennus määräytyy suurimman alennuksen mukaan. 

Saako yrityksemme alennusta verkkokaupan tuotteista?
Seuraavat tahot saavat alennusta ePerehdytys- ja eKosteus-koulutuksista:

  • Rakennusteollisuus RT ry:n jäsenyritykset 
  • Rakennusalan ammatilliset oppilaitokset ja ammattikorkeakoulut
  • Henkilöstöpalveluyritysten liitto ry:n jäsenet 
  • Konsernikortin haltijat (sovituin ehdoin)
  • eKosteus-kehitysryhmän jäsenet 

Kyselyt laskuista osoitteeseen laskutus@ekoulutukset.fi.
Laita viestin otsikoksi tilausnumero. 

Miksi tietomme on siirretty verkkokauppaan?
Verkkokoulutusten tilaus, laskutus ja asiakaspalvelu siirtyivät 1.6.2021 Suomen Rakennusmedialle Vastuu Groupilta. Vastuu Group on lopettanut näiden palveluiden tuottamisen, eikä Ilmoita-palvelun kautta voi enää tilata ePerehdytys- ja eKosteus-koulutuksia. Samassa yhteydessä tilausten operatiivinen tieto siirtyi Ratekon verkkokauppaan. Tietosuojaseloste

Miten saan kirjautumislinkin ja salasanan, että pääsen tekemään koulutuksen?
Saat kirjautumislinkin ja salasanan sähköpostiviestinä ja/tai tekstiviestinä. Linkki ja salasana lähetetään siihen osoitteeseen ja numeroon, joka tilauksen yhteydessä on ilmoitettu. Käyttäjätunnus koulutukseen on oma veronumerosi ja salasanasi on tilausvahvistuksessa saamasi koodi. Kaikki kirjautumistiedot lähetetään myös tilaajalle.

Milloin pääsen tekemään koulutuksen? 
Pääset tekemään koulutuksen heti, kun olet saanut kirjautumislinkin ja salasanan. 

Unohdin salasanani. Mitä teen?
Mene https://eperehdytys.mmg.fi/login/forgot_password.php ja täytä lomakkeelle tietosi. Saat salasanan vaihtolinkin siihen sähköpostiin, jonka koulutuksen tilaaja on kirjannut tietoihisi tilauksen yhteydessä. Jos et saa vaihtolinkkiä niin tarkista ensin roskapostisi. Tarvittaessa ole yhteydessä asiakaspalveluun ekoulutukset@rateko.fi.  

Pääsen kirjautumaan koulutukseen, mutta näen vain tyhjän sivun. Mitä teen?
Ota yhteyttä asiakaspalveluun ekoulutukset@rateko.fi. 

En pääse kirjautumaan koulutukseen. Mitä teen?

  1. Tarkista, että olet kirjoittanut tunnuksen (veronumero), eikä sen edessä tai jäljessä ole ylimääräisiä välilyöntiä. 
  2. Tarkista että olet kirjoittanut salasanan oikein, eikä sen edessä tai jäljessä ole ylimääräisiä välilyöntiä. Jos olet epävarma salasanastasi, niin mene https://eperehdytys.mmg.fi/login/forgot_password.php ja täytä lomakkeelle tietosi. Saat salasanan vaihtolinkin siihen sähköpostiin, jonka koulutuksen tilaaja on kirjannut tietoihisi tilauksen yhteydessä. Jos et saa vaihtolinkkiä niin tarkista ensin roskapostisi. 
  3. Tarvittaessa ole yhteydessä asiakaspalveluun ekoulutukset@rateko.fi.