Usein kysytyt

Voinko tallentaa keskeneräisen tilauksen ja jatkaa sen täydentämistä myöhemmin?

Tilausta ei voi tallentaa keskeneräisenä, sillä tilauksen tiedot eivät säily selaimen muistissa. Tee siis tilaus kerralla alusta loppuun, jotta lomakkeen täyttämistä ja tietojen syöttämistä ei tarvitse aloittaa uudestaan. 

Miten ostan/tilaan koulutuksen?  
  1. Mene osoitteeseen https://verkkokauppa.rateko.fi/ 
  2. Lisää valittu koulutus ostoskoriin. Huomaathan, että kerta- ja kestotilauksia ei voi olla ostoskorissa samanaikaisesti. Jos ostoskoriin jää edellisestä tilausyrityksestä kertatilaus, jatkuvan tilauksen tekeminen ei onnistu. Tyhjennä tarvittaessa ostoskori ennen jatkuvan tilauksen lisäämistä ostoskoriin. Huomaa tämä: Yhteen tilaukseen voi koota vain joko kertatilaustuotteita tai vain jatkuvan tilauksen tuotteita. Jos haluat ostaa molempia tuotteita, tee niistä erilliset tilaukset. Tilaa kertatilaukset erikseen ja toiseen jatkuvan tilauksen tuotteet erikseen. Jos ostoskorissa on jatkuvan tilauksen tuote, et voi lisätä sinne kertatilaustuotteita. Poista kertatilaustuotteet korista ja yritä uudelleen. Jos ostoskorissa on kertatilaustuote, et voi lisätä jatkuvan tilauksen tuotetta. Poista jatkuvan tilauksen tuotteet korista ja yritä uudelleen.
  3. Valitse ostoskori-ikoni. 
  4. Kirjaudu tai rekisteröidy.  
  5. Lisää alennuskoodi, jos sinulla on sellainen. 
    Huomaa! Jäsen- ja oppilaitosedut huomioidaan loppusummassa automaattisesti, etkä tarvitse erillistä alennuskoodia.  
  6. Jatka tilaustietoihin ja täydennä vaadittavat tiedot ohjeen mukaan. Huomaa, että osallistujien määrä lisätään tässä vaiheessa. Täytä osallistujatiedot huolellisesti ja oikein, jotta osallistujille voidaan lähettää kirjautumisohjeet ja tunnukset koulutukseen.  

Lisää osallistujan tiedot. Osallistujatiedot tulee täyttää huolellisesti ja oikein, jotta
järjestelmästä voidaan lähettää osallistujalle kirjautumisohjeet ja tunnukset koulutukseen. Osallistujan veronumeron on löydyttävä rakennusalan veronumerorekisteristä. Veronumeron voi tarkistaa omavero.fi-palvelusta osoitteessa https://avoinomavero.vero.fi/ tai työmaalla käytettävästä kuvallisesta henkilökortista. Mikäli osallistujan veronumero ei ole rekisterissä, se ilmoitetaan veronumerorekisteriin esimerkiksi soittamalla verottajan palvelunumeroon 029 497 070 (puhelun hinta pvm/mpm). Huomaa! Verkkokauppa tarkistaa osallistujan tietoihin syötetyn veronumeron. Virheelliset tai epätäydelliset osallistujatiedot aiheuttavat ongelmia ja selvittelyn tarvetta myöhemmin. Muista siis tarkistaa kaikkien tietojen oikeellisuus! 

Jos saat ilmoituksen, että veronumero ei ole rakennusalan rekisterissä, vaikka tiedät sen olevan, niin kokeile seuraavia:  

  • Tarkista, että numeron edessä tai perässä ei ole ylimääräisiä merkkejä esim. välilyöntejä.  
  • Päivitä sivu  
  • Vaihda selainta ja yritä uudelleen  
  • Ole yhteydessä asiakaspalveluun ekoulutukset@rateko.fi, jos et näiden toimien jälkeen onnistu tekemään tilausta. 

7. Siirry maksamaan.  

Valitse verkkolaskuosoitteen muoto pudotusvalikosta ennen verkkolaskuosoitteen lisäämistä (IBAN/OVT).

Miten tiedän, että tilaukseni on vastaanotettu?

Saat sähköpostiisi tilausvahvistuksen, jossa on kaikki tilaustiedot ja lista henkilöistä, joille käyttöoikeus (=koulutus) on hankittu. Jos et saa tilausvahvistusta, tarkista roskaposti. Tilausvahvistuksen saapumisessa voi olla myös viivettä n. 10 minuuttia. Jos et senkään jälkeen saa tilausvahvistusta, ota yhteyttä asiakaspalveluun ekoulutukset@rateko.fi.  

Huom. Koulutuksen osallistuja saa oman viestin, jossa on kirjautumistiedot koulutukseen. Koulutukseen kirjautuminen onnistuu vasta, kun osallistuja on saanut viestin. Viestissä on henkilökohtainen koodi ja linkki koulutukseen. Viestin saapumisessa voi kestää 10 minuutista muutamaan tuntiin.

Mikä on jatkuvan tilauksen ja kertatilauksen ero? 

Jatkuva tilaus (= kestotilaus) yrityksille helpottaa työturvallisuusosaamisen ylläpitoa. Koulutus tilataan kerran, ja tilaus ja lisenssit ovat voimassa niin kauan, kunnes jatkuva tilaus irtisanotaan. Jatkuva tilaus on vain yrityksille tarkoitettu tilausmuoto. Yksityishenkilö ei voi tehdä jatkuvaa tilausta.   

Jatkuvan tilauksen tilaajalle lähetetään lasku automaattisesti laskutuskauden vaihtuessa, niin kauan kunnes jatkuva tilaus irtisanotaan. Tilaajalle ja koulutuksen suorittajalle lähetetään verkkokaupasta ennen uuden laskutuskauden alkamista muistutusviesti uusittavasta koulutuksesta.  

Tilaaja voi itse lopettaa jatkuvan tilauksen. Tilauksen lopetus tehdään verkkokaupassa ja asiakkaan tilaus päättyy kuluvan laskutuskauden loppuessa. 

Laskutus perustuu tilattuihin lisensseihin, ei tehtyihin suorituksiin. Kaikki jatkuvat tilaukset uusiutuvat automaattisesti laskutuskauden vaihtuessa huolimatta siitä onko ePerehdytyksiä tehty vai ei. Osallistujilla on vuosi aikaa tehdä perehdytys ja koulutus on voimassa vuoden tekohetkestä. 

Koska laskutus perustuu lisenssien määrään eikä suorituksiin, on tärkeää, että tilaaja pitää työntekijätiedot ajan tasalla ja poistaa tilauksista ne työntekijät, jotka eivät enää työskentele tilaajan organisaatiossa. 

Kertatilauksessa koulutus tilataan, maksetaan ja suoritetaan kerran. Kertatilauksena hankitusta koulutuksesta ei lähetetä muistutusviestiä tai uutta laskua tilaajalle tai suorittajalle. Kertatilauksen voi tehdä joko yritys tai yksityishenkilö. 

Kuinka kauan koulutuslisenssi on voimassa?  
  • ePerehdytys lisenssi on voimassa yhden vuoden tilauspäivämäärästä lähtien, jonka aikana koulutuksen voi suorittaa. ePerehdytys-pätevyys on voimassa vuoden onnistuneesta suorituksesta.  
  • eKosteus-lisenssi on voimassa yhden vuoden tilauspäivämäärästä lähtien, jonka aikana koulutuksen voi suorittaa. eKosteus-pätevyys on voimassa viisi vuotta onnistuneesta suorituksesta.  
  • eKierrätys-lisenssi on voimassa vuoden tilauspäivämäärästä lähtien, jonka aikana koulutuksen voi suorittaa.  
  • eKatto-lisenssi on voimassa 30 päivää tilauspäivämäärästä lähtien, jonka aikana koulutuksen voi suorittaa.   
  • eTeline-lisenssi on voimassa 3 kuukautta tilauspäivämäärästä lähtien, jonka aikana koulutus tulee suorittaa.  

Tilaaja näkee koulutuslisenssitilauksen voimassaolon kirjautumalla verkkokauppaan ja tarkastelemalla tilauksiaan Tilausten hallinta -sivun Tilaukset-välilehdellä. Koulutussuoritusten voimassaolo ei näy verkkokaupasta.

Mitkä koulutukset ovat tarjolla jatkuvana tilauksena?

ePerehdytyksen ja eKosteuden voi tilata jatkuvana, eli kestotilauksena, jolloin tilaus jatkuu ja lasku lähetetään automaattisesti, niin kauan kunnes jatkuva tilaus irtisanotaan. ePerehdytys- ja eKosteus-koulutuksista on tarjolla myös kertatilausmahdollisuus.  

  • ePerehdytyksen tilausjakso on 12 kk käyttäjätunnuksen vastaanottamisesta
  • eKosteuden tilausjakso on 5 vuotta käyttäjätunnuksen vastaanottamisesta
Mitkä koulutukset ovat tarjolla kertatilauksena eli ei jatkuvana -tilauksena?

eTelineeKatto ja eKierrätys tilataan kertatilauksena. Tilaus on voimassa koulutuskohtaisesti 1 kk – 12 kk tilauksesta. Käyttöoikeus alkaa käyttäjätunnusten lähettämisestä. Myös ePerehdytys– ja eKosteus-koulutuksista on tarjolla kertatilausmahdollisuus. 

Miksi minun pitää kirjata tilaukseen jokaisen osallistujan sähköpostiosoite ja puhelinnumero?

Koulutus ostetaan tilaamalla kurssille käyttöoikeuksia/osallistuja. Lähetämme kirjautumislinkin ja salasanan osallistujalle tilauksen yhteydessä ilmoitettuun sähköpostiin ja puhelinnumeroon, joten tieto pitää kirjata jokaisesta kurssille osallistuvasta. Huomaathan, että isojen tietomäärien toimittamiseen on verkkokaupassa kätevä CSV-tuontimahdollisuus.

Minulla on jo profiili koulutusympäristössä, mutta sähköpostitietoni ovat muuttuneet. Mihin osoitteeseen viestit lähtevät?

Kirjautumislinkki lähetetään tilauksella olevaan osallistujan sähköpostiosoitteeseen. Tilaukselle syötetty osallistujan sähköpostiosoite ei päivity automaattisesti koulutusympäristöön, jos osallistujalla on jo olemassa oleva profiili koulutusympäristössä. Koulutusjärjestelmässä olevaa sähköpostia käytetään mahdollisen todistuksen lähettämiseen sekä salasanan palauttamiseen. Tämän vuoksi osallistujaa pyydetään koulutusympäristössä tarkistamaan ja korjaamaan tarvittaessa yhteystietonsa ennen suorituksen aloittamista. 

Olen tilaamassa koulutusta työntekijälleni, mutta en tiedä hänen sähköpostiaan. Mitä teen, jotta saan tilauksen tehtyä?

Kirjaa tilaukseen esimerkiksi oma sähköpostisi. Huomaa, että tässä tapauksessa kirjautumistietoviesti (koodi ja linkki) tulee sähköpostiviestinä tähän osoitteeseen. Tällöin sinun tulee välittää tieto työntekijälle.  

Olen tilaamassa koulutusta työntekijälleni, mutta en tiedä hänen puhelinnumeroaan. Mitä teen, jotta saan tilauksen tehtyä?

Kirjaa tilaukseen esimerkiksi oma puhelinnumerosi. Huomaa, että tässä tapauksessa kirjautumistietoviesti (koodi ja linkki) tulee tekstiviestinä tähän numeroon. Tällöin sinun tulee välittää tieto työntekijälle.  

Olen tilaamassa koulutusta aliurakoitsijan työntekijälle, mutta en tiedä hänen sähköpostiaan. Mitä teen, jotta saan tilauksen tehtyä?

Koulutuksen voi tilata vain yrityksen omille työntekijöille. Ohjeista aliurakoitsijaa tilaamaan ePerehdytys verkkokaupasta omille työntekijöilleen. Verkkokauppa: https://verkkokauppa.rateko.fi/ 

Mitä teen, jos haluan irtisanoa jatkuvan tilauksen?

Jatkuva tilaus on verkkokaupan tilaus-, toimitus- ja maksuehtojen mukaisesti voimassa aina vuoden kerrallaan toistaiseksi. Tilaus tulee irtisanoa vähintään yksi kuukausi (1 kk) ennen uuden laskutuskauden alkua verkkokaupassa tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun  laskutus@ekoulutukset.fi. Irtisanominen astuu voimaan uuden laskutuskauden alkaessa.  

Jatkuvan tilauksen irtisanominen: 

  1. Mene osoitteeseen https://verkkokauppa.rateko.fi/my-account/edit-account/  
  2. Valitse Kirjaudu ja täytä vaadittavat tiedot. Huomaa, että voit kirjautua vain, jos olet rekisteröinyt. Jos sinulla ei ole vielä verkkokauppatunnuksia, niin rekisteröidy ensin.  
  3. Valitse sivun yläpalkista Tilausten hallinta  
  4. Valitse Tilaukset 
  5. Valitse Tilausten mukaan 
  6. Voit irtisanoa tilauksen Toimenpiteet-sarakkeen Katkaisu-painikkeesta, joka on i-painikkeen vieressä. Huomaa, että verkkokaupassa tehty tilauksen katkaisu tulee voimaan seuraavan tilauskauden vaihteessa. 
    Katkaisu on estetty yhden kuukauden (1 kk) ajan ennen tilauskauden vaihtumista. Halutessasi löydät tilauksesta lisätietoja Toimenpiteet-sarakkeen i-painikkeesta.   
  7. Myös lisätietonäkymästä löytyy Tilauksen katkaiseminen -otsikko. Otsikon alla on Katkaise tilauksen uusiminen -painike, jota napauttamalla tilaus katkeaa ja osallistujan tila muuttuu ei-aktiiviseksi. Huomaa, että verkkokaupassa tehty tilauksen katkaisu tulee voimaan seuraavan tilauskauden vaihteessa. Katkaisu on estetty kuukauden (1 kk) ajan ennen tilauskauden vaihtumista.   
  8. Jos olet varma, että haluat katkaista tilauksen, vahvista se lopuksi napauttamalla KYLLÄ-painiketta.
Miten muokkaan ostoskorin sisältöä tai tyhjennän ostoskorin?

Jos ostoskorissa on tuotteita, niin ostokori-ikonin päällä oleva punainen pallo ja sen sisällä oleva luku ilmoittavat korissa olevien tuotteiden lukumäärän. 

Näin tyhjennät ostoskorin tai poistat yksittäisen tuotteen:  

  1. Avaa ostoskori klikkaamalla ostoskori-ikonia  
  2. Napauta tuoterivin oikeassa reunassa olevaa punaista rastia. Tuote poistuu tilauksesta. Tee sama kaikille tuotteille, jotka haluat poistaa ostoskorista. 

Huomaa! Yhteen tilaukseen voi koota vain joko kertatilaustuotteita tai vain jatkuvan tilauksen tuotteita. Jos haluat ostaa molempia tuotteita, sinun tulee tehdä erilliset tilaukset, joista toiseen kokoat kertatilaukset ja toiseen jatkuvan tilauksen tuotteet.  

  • Jos ostoskoriin on valittu jatkuvan tilauksen tuote, et voi lisätä sinne kertatilaustuotteita. Poista kertatilaustuotteet korista ja yritä uudelleen.  
  • Jos ostoskorissa on kertatilaustuote, et voi lisätä jatkuvan tilauksen tuotetta. Poista jatkuvan tilauksen tuotteet korista ja yritä uudelleen. 

Olen tilannut ePerehdytys- ja eKosteus koulutukset ennen 1.6.2021. Mistä näen tekemäni tilaukset verkkokaupasta?

Tilaukset on linkitetty tilauksen tehneeseen henkilöön ja ne löytyvät verkkokaupasta Tilausten hallinta -sivulta Tilaukset-välilehdeltä.
Rekisteröidy verkkokauppaan osoitteesta https://verkkokauppa.rateko.fi/my-account/edit-account/. Käytä samaa sähköpostiosoitetta jota käytit Vastuu Groupin kautta tilatessasi.

Miksi minun pitää rekisteröityä verkkokauppaan?

Verkkokauppaan kannattaa rekisteröityä, jotta voit hallinnoida ja tarkastella tekemiäsi tilauksia.  

Miten rekisteröidyn verkkokauppaan?  
  1. Mene osoitteeseen https://verkkokauppa.rateko.fi/my-account/edit-account/  
  2. Valitse Rekisteröidy ja täytä vaadittavat tiedot  
  3. Huomaa, että teet itse oman salasanasi. Salasanassa tulee ole vähintään kaksitoista merkkiä. Saat salasanasta vahvan, kun käytätä sekä ISOJA että pieniä kirjaimia, numeroita ja erikoismerkkejä (! ” ? $ % ^ &)  
  4. Napauta REKISTERÖIDY  
  5. Nyt sinulla on käyttäjätunnus, joka on sähköpostiosoitteesi ja salasana, jonka olet itse luonut.   
  6. Pääset tekemilläsi tunnuksilla verkkokauppaan tilaamaan ja tarkastelemaan tekemiäsi tilauksia. 
Miten kirjaudun ulos verkkokaupasta? 

Verkkokaupasta kirjaudutaan ulos Tilausten hallinta -välilehdeltä kohdasta Kirjaudu ulos.

Olen tilannut ePerehdytyksen aiemmin Vastuu Groupin kautta. Miten saan nyt tunnuksen ja salasanan verkkokauppaan?

Saat tunnuksen ja salasanan menemällä verkkokauppaan ja rekisteröitymällä:

  1. Mene osoitteeseen https://verkkokauppa.rateko.fi/my-account/edit-account/
  2. Valitse Rekisteröidy ja täytä vaadittavat tiedot.
  3. Huomaa, että teet itse oman salasanasi. Salasanassa tulee ole vähintään kaksitoista merkkiä. Saat salasanasta vahvan, kun käytät sekä ISOJA että pieniä kirjaimia, numeroita ja erikoismerkkejä (! ” ? $ % ^ &)
  4. Napauta REKISTERÖIDY
  5. Nyt sinulla on käyttäjätunnus, joka on sähköpostiosoitteesi ja salasana, jonka olet itse luonut.
  6. Pääset tekemilläsi tunnuksilla verkkokauppaan tilaamaan ja tarkastelemaan tekemiäsi tilauksia.

Miten pääsen tarkastelemaan ja hallinnoimaan tekemiäni tilauksia?    
  1. Mene osoitteeseen https://verkkokauppa.rateko.fi/my-account/edit-account/  
  2. Valitse Kirjaudu ja täytä vaadittavat tiedot.
    Huomaa, että voit kirjautua vain, jos olet rekisteröinyt. Jos sinulla ei ole vielä verkkokauppatunnuksia, niin rekisteröidy ensin.  
  3. Valitse sivun yläpalkista Tilausten hallinta 
  4. Valitse Tilaukset-välilehti 
  5. Löydät Tilaukset-välilehdeltä kaikki tekemäsi tilaukset. Huomaa, että listalla näkyvät kaikki tilaukset, myös ei aktiiviset -osallistujat ovat mukana. Ei aktiivinen tarkoittaa, että osallistuja on poistettu. Hänet on mahdollista aktivoida uudelleen. Voit vaihtaa näkymän osallistujien mukaan tai tilausten mukaan.  
Miten poistan osallistujia jatkuvasta tilauksesta?  

Osallistuja poistetaan jatkuvasta tilauksesta jättämällä osallistujan lisenssi uusimatta. Tämä tehdään katkaisemalla tilaus (jatkuvissa tilauksissa), jolloin osallistujan tilaus muuttuu passiiviseksi. Osallistuja näkyy yhä tilauksessa, mutta ei ole enää aktiivinen eikä mukana tulevissa tilauksissa/laskuissa laskutuskauden vaihtuessa.  

Katkaisu tehdään Tilaukset-välilehdeltä. Lisenssin katkaisun voi tehdä, kun seuraavaan tilauskauden vaihtumiseen on yli 1 kk aikaa. Huomaa, että muutos tulee voimaan vasta seuraavan laskutuskauden alussa. 

Esimerkki 1: Haluan tarkistaa tietyn tilauksen osallistujalistan ja katkaista joidenkin osallistujien tilauksen 

  1. Mene osoitteeseen https://verkkokauppa.rateko.fi/my-account/edit-account/
  2. Valitse Kirjaudu ja täytä vaadittavat tiedot.
    Huomaa, että voit kirjautua vain, jos olet rekisteröinyt. Jos sinulla ei ole vielä verkkokauppatunnuksia, niin rekisteröidy ensin.
  3. Valitse sivun yläpalkista Tilausten hallinta
  4. Valitse Tilaukset-välilehti
  5. Valitse TILAUSTEN MUKAAN ja etsi haluamasi tilaus listalta.
  6. Avaa haluamasi tilauksen lisätiedot i-painikkeesta.
  7. Kun näet osallistujalistan, voit katkaista osallistujan tilauksen (=lisenssin) uusimisen Toiminnot-sarakkeen X-painikkeesta. Huomaa, että muutos tulee voimaan vasta seuraavan laskutuskauden alussa. Muutoksen voi tehdä vain, jos seuraavaan tilauskauden vaihtumiseen on yli 1 kk aikaa.
  8. Osallistuja, jotka tilaus on katkaistu, näkyy listalla yliviivattuna (muissa näkymissä ei-aktiivisena) eikä hänen lisenssinsä uusiudu laskutuskauden vaihtuessa. Toiminnot-sarakkeen plus (+) -merkistä hänet saa aktivoitua uudelleen tilaukseen.

Esimerkki 2: Haluan katkaista ePerehdytys-oikeuden tietyltä osallistujalta. Tilausnumero ei ole tiedossa. 

  1. Mene osoitteeseen https://verkkokauppa.rateko.fi/my-account/edit-account/  
  2. Valitse Kirjaudu ja täytä vaadittavat tiedot. 
    Huomaa, että voit kirjautua vain, jos olet rekisteröinyt. Jos sinulla ei ole vielä verkkokauppatunnuksia, niin rekisteröidy ensin.  
  3. Valitse sivun yläpalkista Tilausten hallinta  
  4. Valitse Tilaukset-välilehti (ja Osallistujien mukaan -näkymä, jos se ei ole valittuna) 
  5. Etsi haluamasi osallistuja luettelosta. Voit katkaista lisenssin uusimisen hänen osaltaan Toiminnot-sarakkeen x-painikkeesta. Muutoksen voi tehdä vain, jos seuraavaan tilauskauden vaihtumiseen on yli 1 kk aikaa. Tarkista ensin tarvittaessa, minkä kurssin tilauksesta on kyse. Näet kurssin napauttamalla Toiminnot-sarakkeessa olevaa i-painiketta. Huomaa, että muutos tulee voimaan vasta seuraavan laskutuskauden alussa. 
  6. Osallistuja näkyy nyt ei-aktiivisena eikä hänen lisenssinsä uusiudu seuraavan laskutuskauden vaihteessa. Toiminnot-sarakkeen plus (+) -merkistä hänet saa aktivoitua uudelleen. 

Kun jatkuva tilaus uusitaan automaattisesti, aktiiviset osallistujat pääsevät kurssille. Uudelleen aktivoidut opiskelijat pääsevät kurssille vasta tilausjakson vaihtuessa. Jos tarvitset heti voimaan tulevan tilauksen, tee uusi tilaus uudelleen aktivoinnin sijaan.

Miten irtisanon tilauksia?

Jatkuva tilaus on verkkokaupan tilaus-, toimitus- ja maksuehtojen mukaisesti voimassa aina vuoden kerrallaan toistaiseksi. Tilaus tulee irtisanoa vähintään yksi kuukausi (1 kk) ennen uuden laskutuskauden alkua verkkokaupassa tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun laskutus@ekoulutukset.fi. Irtisanominen astuu voimaan uuden laskutuskauden alkaessa.  

Jatkuvan tilauksen irtisanominen: 

  1. Mene osoitteeseen https://verkkokauppa.rateko.fi/my-account/edit-account/
  2. Valitse Kirjaudu ja täytä vaadittavat tiedot. Huomaa, että voit kirjautua vain, jos olet rekisteröinyt. Jos sinulla ei ole vielä verkkokauppatunnuksia, niin rekisteröidy ensin.
  3. Valitse sivun yläpalkista Tilausten hallinta
  4. Valitse Tilaukset
  5. Valitse Tilausten mukaan
  6. Voit irtisanoa tilauksen Toimenpiteet-sarakkeen Katkaisu-painikkeesta, joka on i-painikkeen vieressä. Huomaa, että verkkokaupassa tehty tilauksen katkaisu tulee voimaan seuraavan tilauskauden vaihteessa.
    Katkaisu on estetty yhden kuukauden (1 kk) ajan ennen tilauskauden vaihtumista. Halutessasi löydät tilauksesta lisätietoja Toimenpiteet-sarakkeen i-painikkeesta.
  7. Myös lisätietonäkymästä löytyy Tilauksen katkaiseminen -otsikko. Otsikon alla on Katkaise tilauksen uusiminen -painike, jota napauttamalla tilaus katkeaa ja osallistujan tila muuttuu ei-aktiiviseksi. Huomaa, että verkkokaupassa tehty tilauksen katkaisu tulee voimaan seuraavan tilauskauden vaihteessa. Katkaisu on estetty kuukauden (1 kk) ajan ennen tilauskauden vaihtumista.  
  8. Jos olet varma, että haluat katkaista tilauksen, vahvista se lopuksi napauttamalla KYLLÄ-painiketta. 
Mistä näen tilausteni voimassaolon?

Tilauksen voimassaolon näet kirjautumalla verkkokauppaan ja tarkastelemalla tilauksiasi Tilausten hallinta -sivun Tilaukset-välilehdellä.  

Mistä näen työntekijöittemme suoritukset ja niiden voimassaolon?

Koulutussuorituksen voimassaolon voit tarkistaa Taitorekisteristä ja Valttikortilta, jos olet lisännyt henkilön Vastuu Groupin Ilmoita-palveluun. Verkkokaupassa voit tilauksen yhteydessä tarkistaa, ovatko henkilöt lisätty Ilmoita-palveluun. Vain Ilmoita-palvelussa olevien henkilöiden suoritukset voidaan julkaista Taitorekisterissä ja Valttikortilla. 

Lähetetäänkö minulle lasku peruutetusta tilauksesta?

Verkkokaupassa tehty tilauksen katkaisu tulee voimaan seuraavan laskutuskauden vaihtuessa. Katkaisu on estetty 1 kk ajan ennen tilauskauden vaihtumista. Muussa tapauksessa ota yhteyttä asiakaspalveluun ekoulutukset@rateko.fi 

Työntekijäni ehti tehdä koulutuksen ennen kuin peruin tilauksen, saanko rahat takaisin?

Mikäli koulutus on ehditty suorittaa ennen tilauksen peruuttamista, laskutamme tehdyistä koulutuksista. Ota aina yhteys asiakaspalveluun ekoulutukset@rateko.fi, jos näin käy. 

Miksi en näe tilaustani verkkokaupan Omat tiedot -sivulla?

Jos et näe kaikki tilauksiasi verkkokaupan Tilausten hallinta -osiossa, ota yhteyttä asiakaspalveluun ekoulutukset@rateko.fi.    

Verkkokaupassa tehdyt tilaukset näkyvät tilauksen tehneen tilaajan käyttäjätunnuksen tiedoissa. Tilaus näkyy siis vain yhden käyttäjätunnuksen kautta. Jos tilaus halutaan siirtää toisen käyttäjätunnuksen tietoihin, ota yhteys asiakaspalveluun sähköpostitse ekoulutukset@rateko.fi

 

 

Mihin laskutus perustuu?

Laskutus perustuu työntekijöille tilattujen käyttöoikeuksien lukumäärään. Koska laskutus perustuu lisenssien määrään eikä suorituksiin, on tärkeää, että tilaaja pitää työntekijätiedot ajan tasalla ja poistaa tilauksista ne työntekijät, jotka eivät enää työskentele tilaajan organisaatiossa. 

Voinko ostaa laskulle?

Laskulle voi ostaa vain jatkuvan tilauksen. Jatkuvan tilauksen maksutavat ovat verkkolasku, lasku sähköpostiin tai paperilasku ilmoitettuun osoitteeseen.  

Miten kertatilaus maksetaan?

Kertatilaus maksetaan oston yhteydessä verkkokaupassa Paytrailia käyttäen. Kertatilausta ei voi ostaa laskulle. 

Milloin saan laskun?

Laskutustiedot päivitetään maanantaisin, jonka jälkeen lasku lähtee tilaajalle. Laskujen lähetyspäivä saattaa vaihdella laskutuksen ruuhkautumisen tähden.

Voiko laskun mitätöidä, jos olen perunut tilauksen? 

Mikäli tilattu koulutus on ehditty suorittaa ennen tilauksen perumista, laskua ei voi mitätöidä, vaan tehty koulutus laskutetaan tilaajalta. Tilauksen voi perua lähettämällä viestin asiakaspalveluun laskutus@ekoulutukset.fi. 

Kuinka pitkä maksuaika laskulla on?

Laskulla on 14 vrk maksuaika.  

Yrityksemme on saanut ePerehdytyksen ja eKosteus-koulutuksen alennettuun hintaan. Saammeko saman alennuksen jatkossakin?

Mikäli yrityksenne on saanut alennuksen aiemmin, niin saat sen myös jatkossakin, edellyttäen että olet jonkin RT:n liiton jäsen. Alennus lasketaan automaattisesti tilaukseen. Jos yrityksenne on useamman alennuksen piirissä, alennus määräytyy suurimman alennuksen mukaan.  

Saako yrityksemme alennusta verkkokaupan tuotteista?

Seuraavat tahot saavat alennusta ePerehdytys- ja eKosteus-koulutuksista: 

  • Rakennusteollisuus RT ry:n jäsenyritykset  
  • Rakennusalan ammatilliset oppilaitokset ja ammattikorkeakoulut 
  • Konsernikortin haltijat (sovituin ehdoin) 
  • eKosteus-kehitysryhmän jäsenet  

Tilaajan ei tarvitse syöttää erillistä alennuskoodia saadakseen jäsen- tai oppilaitosedun – alennettu hinta näkyy tilauksen päätteeksi tilauksen yhteenvedossa. Tilaus tulee tehdä loppuun saakka ja alennus näkyy loppusummassa. 

Henkilöstöpalveluyritysten liitto RY:n jäsenten alennuskampanja on päättynyt 15.10.2021. Alennus poistuu uusilta tilauksilta päivämäärällä 15.10.2021. Jo tehdyt tilaukset jatkuvat samalla, alennetulla hinnalla. ePerehdytyksen hinta Rakennusteollisuus RT:n jäsenliittojen ulkopuolisille on 24 € / vuosi.  

Miten oppilaitos tilaa maksuttoman koulutuksen opiskelijalle?

Oppilaitos ostaa koulutuksen verkkokaupasta, mutta maksun sijaan hankinta on oppilaitokselle ilmainen. Oppilaitos tunnistetaan ostotapahtuman yhteydessä Y-tunnuksella. Mikäli oppilaitos tilaa verkkokaupasta ensimmäistä kertaa, sen on ilmoitettava ennen tilauksen tekoa oppilaitoksen Y-tunnus sähköpostitse osoitteeseen ekoulutukset@rateko.fi. 

Minulla on kysyttävää saamastani laskusta. Mihin olen yhteydessä?

Lähetä laskuun liittyvät kysymykset osoitteeseen laskutus@ekoulutukset.fi. 
Laita viestin otsikoksi laskun tilausnumero.

Miksi tietomme on siirretty verkkokauppaan?

Verkkokoulutusten tilaus, laskutus ja asiakaspalvelu siirtyivät 1.6.2021 Suomen Rakennusmedialle Vastuu Groupilta. Vastuu Group on lopettanut näiden palveluiden tuottamisen, eikä Ilmoita-palvelun kautta voi enää tilata ePerehdytys- ja eKosteus-koulutuksia. Samassa yhteydessä tilausten operatiivinen tieto siirtyi Ratekon verkkokauppaan.  

Verkkokaupan tietosuojaseloste https://verkkokauppa.rateko.fi/privacy-policy/
eKoulutusten tietosuojaseloste https://rateko.fi/tietosuojaseloste-ekoulutukset 

Miten suostumus henkilötietojen luovuttamiseen annetaan?

ePerehdytys- tai eKosteus- kurssille kirjautuvan henkilön pitää hyväksyä henkilötietojensa käyttö. Käyttäjä ei pääse kurssille ennen suostumuksen antamista. ePerehdytys- ja eKosteus-suoritus ja suorituksen (= pätevyyden) voimassaolo näkyvät Taitorekisterissä ja Taitorekisterin tietoja käyttävissä järjestelmissä (Valttikortti), jos henkilö on lisätty Vastuu Groupin Ilmoita -palveluun. 

Huom! Tarkista yhteystietosi kirjautumisen jälkeen ennen suorituksen aloittamista  

Tarkista ja tarvittaessa korjaa erityisesti sähköpostiosoitteesi. Koulutusjärjestelmässä olevaa sähköpostia käytetään mahdollisen todistuksen lähettämiseen sekä salasanan palauttamiseen.  

Miten saan kirjautumislinkin ja salasanan?

Saat kirjautumislinkin ja salasanan sähköpostiviestinä ja tekstiviestinä. Linkki ja salasana lähetetään siihen osoitteeseen ja numeroon, joka tilauksen yhteydessä on ilmoitettu. 

Milloin saan kirjautumislinkin ja salasanan?

Saat kirjautumislinkin ja salasanan sähköpostiviestinä ja tekstiviestinä viimeistään muutaman tunnin kuluttua koulutuksen tilauksesta. 

Mikä on käyttäjätunnus ja salasanani?

Käyttäjätunnus koulutukseen on oma veronumerosi. Saat salasanan sähköpostitse ja tekstiviestinä. Salasana on henkilökohtainen. 

Milloin pääsen tekemään koulutuksen?

Pääset tekemään koulutuksen heti, kun olet saanut kirjautumislinkin ja salasanan.  

Unohdin salasanani. Mitä teen?

Voit vaihtaa salasanan Unohditko salasanasi -toiminnolla https://eperehdytys.mmg.fi/login/forgot_password.php täyttämällä vaadittaviin hakukenttiin käyttäjätunnuksen tai sähköpostiosoitteen. Salasanan vaihtolinkki lähetetään siihen sähköpostiin, joka on tiedoissasi koulutusympäristössä. Sähköpostiosoite voi olla eri kuin tilauksen yhteydessä syötetty osoite, jos sinulla on aiempia koulutustilauksia. Jos vaihtolinkki ei tule sähköpostiin, tarkista roskapostikansio. Jos vaihtolinkkiä ei löydy roskapostikansiosta, lähetä asiakaspalveluun uusi salasanapyyntö Unohditko salasanasi -toiminnon linkistäHuomSalasanapyynnöt käsitellään manuaalisesti ja käsittelyssä voi olla viivettä. Saat viestin, kun salasana on päivitetty. 

Jos em. toimet eivät auta, niin ota yhteyttä asiakaspalveluun: ekoulutukset@rateko.fi.

 Pääsen kirjautumaan koulutukseen, mutta näen vain tyhjän sivun. Mitä teen?

Ota yhteyttä asiakaspalveluun ekoulutukset@rateko.fi. Kirjaa viestiin omat tietosi ja muista liittää mukaan myös veronumerosi.

En pääse kirjautumaan koulutukseen. Mitä teen? 
  1. Tarkista, että olet kirjoittanut käyttäjätunnuksen (veronumero) oikein. Tarkista, ettei numerosarjan edessä tai jäljessä ole ylimääräisiä välilyöntejä.  
  2. Tarkista että olet kirjoittanut salasanan oikein. Tarkista ettei sen edessä tai jäljessä ole ylimääräisiä välilyöntejä. Jos olet epävarma salasanastasi, niin mene https://eperehdytys.mmg.fi/login/forgot_password.php ja täytä lomake. Saat salasanan vaihtolinkin siihen sähköpostiin, jonka koulutuksen tilaaja on kirjannut tietoihisi tilauksen yhteydessä.  Jos et saa vaihtolinkkiä niin tarkista roskapostisi.  
  3. Jos vaihtolinkki ei löydy roskapostikansiosta, lähetä asiakaspalveluun uusi salasanapyyntö Unohditko salasanasi -toiminnon linkistä.  
    HuomSalasanapyynnöt käsitellään manuaalisesti ja käsittelyssä voi olla viivettä, joten salasana ei päivity välittömästi. 
  4. Tarvittaessa ole yhteydessä asiakaspalveluun ekoulutukset@rateko.fi.   

Mikä tilausten hallinnoinnissa on muuttunut? 

Vanhat tilaustiedot on siirretty Ilmoita-palvelusta verkkokauppaan 1.6.2021. Rakennusteollisuuden Koulutuskeskus RATEKOn ja Suomen Rakennusmedian ePerehdytys- ja eKosteus-koulutus tilataan ja hallinnoidaan RATEKOn verkkokaupan kautta (https://verkkokauppa.rateko.fi). Vastuu Groupin Ilmoita-palvelusta ei enää tilata ePerehdytys- ja eKosteus-koulutuksia. Uuden verkkokaupan käyttöönotto ei edellytä laskutuksen osalta toimenpiteitä eikä vaikuta voimassa oleviin ePerehdytys- ja eKosteus-tilauksiin. Lasku tulee jatkossa Suomen Rakennusmedia Oy:ltä. 

Kuka näkee siirtyneet tilaukset verkkokaupassa?

Tilaustiedot on siirretty Vastuu Groupilta verkkokauppaan sen pääkäyttäjän alle, jonka alla se Vastuu Groupin järjestelmässä on ollut. Kun hän rekisteröityy verkkokauppaan osoitteesta https://verkkokauppa.rateko.fi/my-account/edit-account/ samalla sähköpostiosoitteella, joka Vastuu Groupin tiedoissa on ollut, hän näkee siirtyneet ja kaupassa tehdyt tilaukset verkkokaupassa kohdassa Tilaukset. 

Tiedot pääkäyttäjistä ja heidän sähköpostiosoitteestaan on toimittanut Vastuu Group. Tilaus näkyy vain yhdellä henkilöllä.  

Miten vanhoja tilauksia voi muuttaa?

Tilaaja voi tarkastella ja hallinnoida tilauksia Tilaukset-välilehdellä. 

Miten osallistuja kirjautuu kurssille?

Uusi koulutukseen kirjautumisen linkki: https://eperehdytys.mmg.fi/login/index.php
Uusi salasana koulutusympäristöön on lähetetty ePerehdytyksen ja eKosteuden suorittajille sähköpostilla ja tekstiviestillä. Jos viesti ei ole tullut, se on voinut mennä roskapostilaatikkoon.  

Jos viestiä ei löydy, osallistuja saa uuden salasanan koulutusympäristöön Unohditko salasanasi -toiminnolla https://eperehdytys.mmg.fi/login/forgot_password.php. Jos vaihtolinkki ei tule sähköpostiin eikä löydy osallistujan roskapostikansiosta, lähetä asiakaspalveluun uusi salasanapyyntö Unohditko salasanasi -toiminnon linkistä.  
HuomSalasanapyynnöt käsitellään manuaalisesti ja käsittelyssä voi olla viivettä, joten salasana ei päivity välittömästi. 

Koulutukseen kirjautumisessa tarvitaan henkilökohtaista veronumeroa.