Usein kysytyt
Miten ja milloin saan kirjautumislinkin ja salasanan koulutusympäristöön?
- Saat ne sähköpostiviestinä ja tekstiviestinä.
- Ne tulevat käytännössä heti, viimeistään 10 minuutissa koulutuksen tilaamisesta
HUOM: Linkki ja salasana lähetetään siihen osoitteeseen ja puhelinnumeroon, jotka ovat koulutusympäristössä. Koulutusympäristössä olevaa sähköpostiosoitetta käytetään viestien lähettämiseen, mahdollisen todistuksen lähettämiseen sekä salasanan palauttamiseen. Tarkista tietosi koulutusjärjestelmässä ja korjaa tarvittaessa erityisesti sähköpostiosoitteesi.
Mikäli sinulle ei ole profiilia koulutusympäristössä, (eli jos et ole aiemmin tehnyt RATEKOn verkkokoulutuksia) tai jos olet vaihtanut yritystä, profiilisi luodaan tilauksen tietojen perusteella.
Mitä tietoja tarvitsen koulutusympäristöön kirjautumiseen?
- Oma veronumerosi
- Yrityksesi Y-tunnus
- Oma puhelinnumerosi
- Sähköpostilla ja tekstiviestillä saamasi salasana.
HUOM: Kirjautumistiedot ja koulutussuoritus ovat henkilökohtaisia. Jos sinulla on profiili koulutusympäristössä ennestään (olet aiemmin tehnyt RATEKOn verkkokoulutuksia), on kirjautumistiedot lähetetty koulutusympäristössä oleviin yhteystietoihin.
HUOM: Voit kirjautua ilman Y-tunnusta, mikäli Y-tunnusta ei ole tilatessa syötetty (mahdollista kertatilauksissa). Käytä kirjautuessasi viestillä saamiasi kirjautumistietoja.
En pääse kirjautumaan koulutukseen. Mitä teen?
- Tarkista, että olet kirjoittanut veronumerosi oikein.
- Tarkista syöttämäsi Y-tunnus.
- Tarkista puhelinnumerosi.
- Tarkista että olet kopioinut sähköpostitse ja tekstiviestinä saamasi salasanan oikein. Ellet muista salasanaasi, vaihda se https://eperehdytys.mmg.fi/ valitsemalla “Unohditko käyttäjätunnuksesi tai salasanasi?”.
HUOM: Salasanan vaihtolinkki lähetetään niihin yhteystietoihin, jotka ovat tiedoissasi koulutusympäristössä (tällöin sähköpostiosoite voi olla eri kuin tilauksen yhteydessä syötetty osoite). Jos vaihtolinkki ei tule mihinkään sähköposteistasi, tarkista roskapostikansio. Jos vaihtolinkkiä ei löydy roskapostikansiosta, ole yhteydessä asiakaspalveluun: ekoulutukset@rateko.fi.
Mitä tietoja tarvitsen kirjautumiseen?
Kirjautumiseen tarvitaan veronumero, Y-tunnus, puhelinnumero ja salasana. Saat salasanan sähköpostitse ja tekstiviestinä. Salasana on henkilökohtainen. Kertatilauksissa kirjautua voi puhelinnumerolla, mikäli Y-tunnusta ei ole tilatessa syötetty. Jos opiskelijalla on käyttäjätunnus koulutusympäristössä ennestään, käytetään viestiessä koulutusympäristössä olevia yhteystietoja (viesti tilauksesta, salasanan palautus). Kirjautumisongelmissa voi olla yhteydessä eKoulutusten asiakaspalveluun ekoulutukset@rateko.fi.
Unohdin salasanani. Mitä teen?
Vaihda salasana https://eperehdytys.mmg.fi/ valitsemalla “Unohditko käyttäjätunnuksesi tai salasanasi? “
HUOM: Salasanan vaihtolinkki lähetetään niihin yhteystietoihin, jotka ovat tiedoissasi koulutusympäristössä. (Tällöin sähköpostiosoite voi olla eri kuin tilauksen yhteydessä syötetty osoite.) Jos vaihtolinkki ei tule mihinkään sähköposteistasi, tarkista roskapostikansio. Jos vaihtolinkkiä ei löydy roskapostikansiosta, ole yhteydessä asiakaspalveluun: ekoulutukset@rateko.fi.
Pääsen kirjautumaan koulutusympäristöön, mutta minulla ei näy koulutusta kurssinäkymässä. Mitä teen?
Ota yhteyttä asiakaspalveluun ekoulutukset@rateko.fi. Kirjaa viestiin omat tietosi ja muista liittää mukaan myös veronumerosi.
Voinko tallentaa keskeneräisen tilauksen ja jatkaa sen täydentämistä myöhemmin?
Tilausta ei voi tallentaa keskeneräisenä, sillä tilauksen tiedot eivät säily selaimen muistissa. Tee siis tilaus kerralla alusta loppuun, jotta lomakkeen täyttämistä ja tietojen syöttämistä ei tarvitse aloittaa uudestaan.
Miten ostan/tilaan koulutuksen?
Ohjeet koulutuksen tilaamiseen ja tilausten hallintaan löytyvät verkkosivulta: https://verkkokauppa.rateko.fi/tilaajan-ohjeet/
Ostoskoriin voi lisätä vain yhden tuotteen tilausta kohden. Et voi yhdistää kesto- ja kertatilauksia samaan tilaukseen. Jos haluat tilata eri koulutuksia samoille osallistujille, tee useampi tilaus.
Osallistujatiedot tulee täyttää huolellisesti ja oikein, jotta järjestelmästä voidaan lähettää osallistujalle kirjautumisohjeet ja tunnukset koulutukseen. Osallistujan veronumeron on löydyttävä rakennusalan veronumerorekisteristä. Veronumeron voi tarkistaa omavero.fi-palvelusta osoitteessa https://avoinomavero.vero.fi/ tai työmaalla käytettävästä kuvallisesta henkilökortista. Mikäli osallistujan veronumero ei ole rekisterissä, se ilmoitetaan veronumerorekisteriin esimerkiksi soittamalla verottajan palvelunumeroon 029 497 070 (puhelun hinta pvm/mpm). Huomaa! Verkkokauppa tarkistaa osallistujan tietoihin syötetyn veronumeron. Virheelliset tai epätäydelliset osallistujatiedot aiheuttavat ongelmia ja selvittelyn tarvetta myöhemmin. Muista siis tarkistaa kaikkien tietojen oikeellisuus!
Jos saat ilmoituksen, että veronumero ei ole rakennusalan rekisterissä, vaikka tiedät sen olevan, niin kokeile seuraavia:
- Tarkista, että numeron edessä tai perässä ei ole ylimääräisiä merkkejä esim. välilyöntejä.
- Päivitä sivu
- Vaihda selainta ja yritä uudelleen
- Ole yhteydessä asiakaspalveluun ekoulutukset@rateko.fi, jos et näiden toimien jälkeen onnistu tekemään tilausta.
Miten tiedän, että tilaukseni on vastaanotettu?
Saat sähköpostiisi tilausvahvistuksen, jossa on kaikki tilaustiedot ja lista henkilöistä, joille käyttöoikeus (=opiskeluoikeus) on hankittu. Jos et saa tilausvahvistusta, tarkista roskaposti. Tilausvahvistuksen saapumisessa voi olla myös viivettä n. 10 minuuttia. Jos et senkään jälkeen saa tilausvahvistusta, ota yhteyttä asiakaspalveluun ekoulutukset@rateko.fi.
Huom. Koulutuksen osallistuja saa oman viestin, jossa on kirjautumistiedot koulutukseen. Koulutukseen kirjautuminen onnistuu vasta, kun osallistuja on saanut viestin. Viestissä on henkilökohtainen salasana ja linkki koulutukseen. Viestin saapumisessa voi kestää 10 minuutista muutamaan tuntiin.
Mikä on kestotilauksen ja kertatilauksen ero?
Kestotilaus yrityksille helpottaa työturvallisuusosaamisen ylläpitoa. Koulutus tilataan osallistujalle kerran ja se uusiutuu tilauskauden vaihtuessa, kunnes kestotilaus irtisanotaan. ePerehdytyksen tilauskausi on 1 vuosi, eKosteuden ja eTelineen tilauskausi on 5 vuotta. Kestotilaus on vain yrityksille tarkoitettu tilausmuoto. Yksityishenkilö ei voi tehdä kestotilausta.
Kestotilauksen tilaajalle lähetetään lasku automaattisesti tilauskauden vaihtuessa, kunnes kestotilaus irtisanotaan. Tilaajalle lähetetään ennen uuden tilauskauden alkamista sekä sen vaihtuessa muistutusviesti pian uusiutuvasta koulutuksesta. Kirjautumistiedot lähetetään koulutuksen osallistujalle tilauksen alussa ja sen uusiutuessa. Osallistujilla on vuosi aikaa suorittaa koulutus, ja suoritus on voimassa vuoden suoritushetkestä.
Laskutus perustuu tilattuihin opiskeluoikeuksiin (=pääsy kurssille), ei tehtyihin suorituksiin. Kaikki kestotilaukset uusiutuvat automaattisesti laskutuskauden vaihtuessa huolimatta siitä onko koulutus suoritettu vai ei. Koska laskutus perustuu opiskeluoikeuksien määrään eikä kurssisuorituksiin, on tärkeää, että tilaaja pitää työntekijätiedot ajan tasalla ja poistaa kestotilauksilta ne työntekijät, jotka eivät enää työskentele tilaajan organisaatiossa.
Tilaaja voi itse lopettaa kestotilauksen. Tilauksen lopetus tehdään verkkokaupassa ja asiakkaan tilaus päättyy kuluvan laskutuskauden loppuessa.
Koska laskutus perustuu opiskeluoikeuksien määrään eikä kurssisuorituksiin, on tärkeää, että tilaaja pitää työntekijätiedot ajan tasalla ja poistaa kestotilauksilta ne työntekijät, jotka eivät enää työskentele tilaajan organisaatiossa.
Kertatilauksessa koulutus tilataan, maksetaan ja suoritetaan kerran. Kertatilauksen voi tehdä joko yritys tai yksityishenkilö.
Kuinka kauan opiskeluoikeus on voimassa?
- ePerehdytys: Opiskeluoikeus on voimassa vuoden tilauspäivämäärästä lähtien, jonka aikana koulutuksen voi suorittaa. ePerehdytys pätevyys on voimassa vuoden onnistuneesta suorituksesta.
- eKosteus: Opiskeluoikeus on voimassa vuoden tilauspäivämäärästä lähtien, jonka aikana koulutuksen voi suorittaa. eKosteus-pätevyys on voimassa viisi vuotta onnistuneesta suorituksesta.
- eKierrätys: Opiskeluoikeus on voimassa vuoden tilauspäivämäärästä lähtien, jonka aikana koulutuksen voi suorittaa.
- eKestävyys: Opiskeluoikeus on voimassa vuoden tilauspäivämäärästä lähtien, jonka aikana koulutuksen voi suorittaa.
- eTeline: Opiskeluoikeus on voimassa vuoden tilauspäivämäärästä lähtien, jonka aikana koulutuksen voi suorittaa.
- Taso 1 -sertifioidun telineasentajan täydennyskoulutus: Opiskeluoikeus on voimassa kuukauden tilauspäivämäärästä lähtien, jonka aikana koulutus tulee suorittaa.
Tilaaja näkee opiskeluoikeuden voimassaolon kirjautumalla verkkokauppaan ja tarkastelemalla tilauksiaan Tilausten hallinta -sivun Tilaukset-välilehdellä. Koulutussuoritusten voimassaolo ei näy verkkokaupasta.
Mitkä koulutukset ovat tarjolla kestotilauksena?
ePerehdytyksen, eKosteuden ja eTelineen voi tilata kestotilauksena, jolloin tilaus jatkuu, ja lasku lähetetään automaattisesti, niin kauan kunnes kestotilaus irtisanotaan. ePerehdytys, eKosteus ja eTeline -koulutuksista on tarjolla myös kertatilausmahdollisuus.
- ePerehdytyksen tilausjakso on 12 kk ja se alkaa tilaushetkellä
- eKosteuden tilausjakso on 5 vuotta ja se alkaa tilaushetkellä
- eTelineen tilausjakso on 5 vuotta ja se alkaa tilaushetkellä
Mitkä koulutukset ovat tarjolla kertatilauksena eli ei jatkuvana -tilauksena?
eKatto, eKierrätys ja eKestävyys tilataan kertatilauksena. Tilaus on voimassa koulutuskohtaisesti 1 kk – 12 kk tilauksesta. Käyttöoikeus alkaa käyttäjätunnusten lähettämisestä. Myös ePerehdytys, eKosteus ja eTeline -koulutuksista on tarjolla kertatilausmahdollisuus.
Miksi minun pitää kirjata tilaukseen jokaisen osallistujan sähköpostiosoite ja puhelinnumero?
Koulutus ostetaan tilaamalla kurssille opiskeluoikeus/osallistuja. Lähetämme kirjautumislinkin ja salasanan osallistujalle tilauksen yhteydessä ilmoitettuun sähköpostiin ja puhelinnumeroon, mikäli osallistujalle ei vielä ole profiilia koulutusympäristössä, joten tieto pitää kirjata jokaisesta kurssille osallistuvasta. Huomaathan, että isojen tietomäärien toimittamiseen on verkkokaupassa CSV-tuontimahdollisuus.
Minulla on jo profiili koulutusympäristössä, mutta sähköpostitietoni ovat muuttuneet. Mihin osoitteeseen viestit lähtevät?
Kirjautumislinkki lähetetään koulutusympäristössä olevaan sähköpostiosoitteeseen. Tilaukselle syötetty osallistujan sähköpostiosoite ei päivity automaattisesti koulutusympäristöön, jos osallistujalla on jo olemassa oleva profiili koulutusympäristössä. Koulutusjärjestelmässä olevaa sähköpostia käytetään mahdollisen todistuksen lähettämiseen sekä salasanan palauttamiseen. Tämän vuoksi osallistujaa pyydetään koulutusympäristössä tarkistamaan ja korjaamaan tarvittaessa yhteystietonsa ennen suorituksen aloittamista. Kirjautumisongelmissa voi olla yhteydessä eKoulutusten asiakaspalveluun ekoulutukset@rateko.fi.
Olen tilaamassa koulutusta työntekijälleni, mutta en tiedä hänen sähköpostiaan. Mitä teen, jotta saan tilauksen tehtyä?
Kirjaa tilaukseen esimerkiksi oma sähköpostisi. Huomaa, että tässä tapauksessa kirjautumistietoviesti (koodi ja linkki) tulee sähköpostiviestinä tähän osoitteeseen. Tällöin sinun tulee välittää tieto työntekijälle.
Olen tilaamassa koulutusta työntekijälleni, mutta en tiedä hänen puhelinnumeroaan. Mitä teen, jotta saan tilauksen tehtyä?
Kirjaa tilaukseen esimerkiksi oma puhelinnumerosi. Huomaa, että tässä tapauksessa kirjautumistietoviesti (koodi ja linkki) tulee tekstiviestinä tähän numeroon. Tällöin sinun tulee välittää tieto työntekijälle.
Mitä teen, jos haluan irtisanoa kestotilauksen?
Kestotilaus on verkkokaupan tilaus-, toimitus- ja maksuehtojen mukaisesti voimassa tuotekohtaisesti aina 1-5 vuotta kerrallaan toistaiseksi. Tilaus tulee irtisanoa vähintään yksi kuukausi (1 kk) ennen uuden laskutuskauden alkua verkkokaupassa tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun laskutus@ekoulutukset.fi. Irtisanominen astuu voimaan uuden laskutuskauden alkaessa.
Ohjeet koulutuksen tilaamiseen ja tilausten hallintaan löytyvät verkkosivulta: https://verkkokauppa.rateko.fi/tilaajan-ohjeet/
Vastuu Groupin palvelussa ennen 1.6.2021 tehtyjen ePerehdytys- ja eKosteus koulutusten siirtyminen Ratekon verkkokauppaan. Mistä näen tekemäni tilaukset verkkokaupasta?
Tilaukset on linkitetty tilauksen tehneeseen henkilöön ja ne löytyvät verkkokaupasta Tilausten hallinta -sivulta Tilaukset-välilehdeltä.
Rekisteröidy verkkokauppaan osoitteesta https://verkkokauppa.rateko.fi/tilini/. Käytä samaa sähköpostiosoitetta jota käytit Vastuu Groupin kautta tilatessasi.
Miksi minun pitää rekisteröityä verkkokauppaan?
Verkkokauppaan kannattaa rekisteröityä, jotta voit hallinnoida ja tarkastella tekemiäsi tilauksia. Laskulle tilaaminen edellyttää rekisteröitymistä ja kirjautumista.
Miten rekisteröidyn verkkokauppaan?
- Mene osoitteeseen https://verkkokauppa.rateko.fi/tilini/
- Valitse Rekisteröidy ja täytä vaadittavat tiedot
- Huomaa, että teet itse oman salasanasi. Salasanassa tulee ole vähintään kaksitoista merkkiä. Saat salasanasta vahvan, kun käytätä sekä ISOJA että pieniä kirjaimia, numeroita ja erikoismerkkejä (! ” ? $ % ^ &)
- Napauta REKISTERÖIDY
- Nyt sinulla on käyttäjätunnus, joka on sähköpostiosoitteesi ja salasana, jonka olet itse luonut.
- Pääset tekemilläsi tunnuksilla verkkokauppaan tilaamaan ja tarkastelemaan tekemiäsi tilauksia.
Miten kirjaudun ulos verkkokaupasta?
Verkkokaupasta kirjaudutaan ulos kohdasta Kirjaudu ulos.
Olen tilannut ePerehdytyksen aiemmin Vastuu Groupin kautta. Miten saan nyt tunnuksen ja salasanan verkkokauppaan?
Saat tunnuksen ja salasanan menemällä verkkokauppaan ja rekisteröitymällä:
- Mene osoitteeseen https://verkkokauppa.rateko.fi/tilini/
- Valitse Rekisteröidy ja täytä vaadittavat tiedot.
- Huomaa, että teet itse oman salasanasi. Salasanassa tulee ole vähintään kaksitoista merkkiä. Saat salasanasta vahvan, kun käytät sekä ISOJA että pieniä kirjaimia, numeroita ja erikoismerkkejä (! ” ? $ % ^ &)
- Napauta REKISTERÖIDY
- Nyt sinulla on käyttäjätunnus, joka on sähköpostiosoitteesi ja salasana, jonka olet itse luonut.
- Pääset tekemilläsi tunnuksilla verkkokauppaan tilaamaan ja tarkastelemaan tekemiäsi tilauksia.
Miten pääsen tarkastelemaan ja hallinnoimaan tekemiäni tilauksia?
Ohjeet koulutuksen tilaamiseen ja tilausten hallintaan löytyvät verkkosivulta: https://verkkokauppa.rateko.fi/tilaajan-ohjeet/
Miten poistan osallistujia kestotilauksesta?
Ohjeet koulutuksen tilaamiseen ja tilausten hallintaan löytyvät verkkosivulta: https://verkkokauppa.rateko.fi/tilaajan-ohjeet/
Miten irtisanon tilauksia?
Kestotilaus on verkkokaupan tilaus-, toimitus- ja maksuehtojen mukaisesti voimassa tuotekohtaisesti 1-5 vuotta kerrallaan toistaiseksi. Tilaus tulee irtisanoa vähintään yksi kuukausi (1 kk) ennen uuden laskutuskauden alkua verkkokaupassa tai ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun laskutus@ekoulutukset.fi. Irtisanominen astuu voimaan uuden laskutuskauden alkaessa.
Ohjeet koulutuksen tilaamiseen ja tilausten hallintaan löytyvät verkkosivulta: https://verkkokauppa.rateko.fi/tilaajan-ohjeet/
Miten lisään osallistujia kestotilaukselle?
Uusia osallistujia ei voi lisätä jo olemassa oleviin tilauksiin. Tee uusille osallistujille uusi tilaus verkkokaupassa.
Mistä näen tilausteni voimassaolon?
Tilauksen voimassaolon näet kirjautumalla verkkokauppaan ja tarkastelemalla tilauksiasi Tilausten hallinta-näkymässä.
Ohjeet koulutuksen tilaamiseen ja tilausten hallintaan löytyvät verkkosivulta: https://verkkokauppa.rateko.fi/tilaajan-ohjeet/
Mistä näen työntekijöittemme suoritukset ja niiden voimassaolon?
ePerehdytys ja eKosteus -koulutussuorituksen voimassaolon voit tarkistaa Taitorekisteristä ja Valttikortilta, jos olet lisännyt henkilön Vastuu Groupin Työntekijähallinta-palveluun. Vain Vastuu Groupin Työntekijähallinta-palvelussa olevien henkilöiden suoritukset voidaan julkaista Taitorekisterissä ja Valttikortilla. Lisäksi suoritukset näkyvät Zeroni-kulunvalvontajärjestelmässä.
Lähetetäänkö minulle lasku peruutetusta tilauksesta?
Verkkokaupassa tehty tilauksen katkaisu tulee voimaan seuraavan laskutuskauden vaihtuessa. Katkaisu on estetty 1 kk ajan ennen tilauskauden vaihtumista. Muussa tapauksessa ota yhteyttä asiakaspalveluun ekoulutukset@rateko.fi.
Työntekijäni ehti tehdä koulutuksen ennen kuin peruin tilauksen, saanko rahat takaisin?
Mikäli koulutus on ehditty suorittaa ennen tilauksen peruuttamista, laskutamme tehdyistä koulutuksista. Ota aina yhteys asiakaspalveluun ekoulutukset@rateko.fi, jos näin käy.
Miksi en näe tilaustani verkkokaupan Tilausten hallinta -sivulla?
Jos et näe kaikki tilauksiasi verkkokaupan Tilausten hallinta -osiossa, ota yhteyttä asiakaspalveluun ekoulutukset@rateko.fi.
Verkkokaupassa tehdyt tilaukset näkyvät tilauksen tehneen tilaajan käyttäjätunnuksen tiedoissa. Tilaus näkyy siis vain yhden käyttäjätunnuksen kautta. Jos tilaus halutaan siirtää toisen käyttäjätunnuksen tietoihin, ota yhteys asiakaspalveluun sähköpostitse ekoulutukset@rateko.fi
Mihin laskutus perustuu?
Laskutus perustuu työntekijöille tilattujen opiskeluoikeuksien lukumäärään, ei kurssisuorituksiin. Siksi on tärkeää, että tilaaja pitää työntekijätiedot ajan tasalla ja poistaa tilauksilta ne työntekijät, jotka eivät enää työskentele tilaajan organisaatiossa.
Voinko ostaa laskulle?
Voit ostaa laskulle kerta- tai kestotilauksen. Laskulle ostaminen edellyttää Y-tunnusta ja kirjautumista verkkokauppaan. Jos tilauksella olevaa Y-tunnusta ei löydy asiakasrekisteristä, asiakas luodaan tilauksen perusteella. Verkkolaskutus on ensisijainen laskutusmuoto, jota käytetään, jos mahdollista. Mikäli verkkolaskutietoja ei ole rekisterissä, käytetään sähköpostilaskua.
Miten voin muuttaa laskutustietojani?
Ota yhteys laskutus@ekoulutukset.fi ja ilmoita uudet tiedot.
Miten kertatilaus maksetaan?
Kertatilaus maksetaan joko oston yhteydessä verkkomaksuna Paytrailia käyttäen tai laskulla. Laskulle ostaminen edellyttää Y-tunnusta ja kirjautumista verkkokauppaan.
Kuinka pitkä maksuaika laskulla on?
Laskulla on 14 vrk maksuaika.
Yrityksemme on saanut koulutuksen alennettuun hintaan. Saammeko saman alennuksen jatkossakin?
Mikäli yrityksenne on saanut alennuksen aiemmin, niin saat sen myös jatkossakin, edellyttäen että olet jonkin RT:n liiton jäsen. Alennus lasketaan automaattisesti tilaukseen. Jos yrityksenne on useamman alennuksen piirissä, alennus määräytyy suurimman alennuksen mukaan. Jos alennuksista on kysyttävää, ota yhteyttä ekoulutukset@rateko.fi.
Saako yrityksemme alennusta verkkokaupan tuotteista?
Seuraavat tahot saavat alennusta ePerehdytys-, eKosteus, eTeline, eKestävyys ja eKierrätys -koulutuksista:
- Rakennusteollisuus RT ry:n jäsenyritykset
- Rakennusalan ammatilliset oppilaitokset ja ammattikorkeakoulut
- Konsernikortin haltijat (sovituin ehdoin)
- eKosteus-kehitysryhmän jäsenet
Tilaajan ei tarvitse syöttää erillistä alennuskoodia saadakseen jäsen- tai oppilaitosedun – alennettu hinta näkyy tilauksen päätteeksi tilauksen yhteenvedossa. Tilaus tulee tehdä loppuun saakka ja alennus näkyy loppusummassa.
Miten oppilaitos tilaa maksuttoman koulutuksen opiskelijalle?
Oppilaitos ostaa koulutuksen verkkokaupasta kertatilauksena, mutta maksun sijaan hankinta on oppilaitokselle ilmainen. Oppilaitos tunnistetaan ostotapahtuman yhteydessä Y-tunnuksella. Mikäli oppilaitos tilaa verkkokaupasta ensimmäistä kertaa, sen on ilmoitettava ennen tilauksen tekoa oppilaitoksen Y-tunnus sähköpostitse osoitteeseen ekoulutukset@rateko.fi.
Minulla on kysyttävää saamastani laskusta. Mihin olen yhteydessä?
Lähetä laskuun liittyvät kysymykset ja ongelmatilanteet osoitteeseen laskutus@ekoulutukset.fi.
Laita viestin otsikoksi tilausnumero.
Miksi tietomme on siirretty verkkokauppaan?
Verkkokoulutusten tilaus, laskutus ja asiakaspalvelu siirtyivät 1.6.2021 Suomen Rakennusmedialle Vastuu Groupilta. Vastuu Group on lopettanut näiden palveluiden tuottamisen, eikä Työntekijähallinta-palvelun kautta voi enää tilata ePerehdytys- ja eKosteus-koulutuksia. Samassa yhteydessä tilausten operatiivinen tieto siirtyi Ratekon verkkokauppaan.
Verkkokaupan tietosuojaseloste https://verkkokauppa.rateko.fi/privacy-policy/
eKoulutusten tietosuojaseloste https://ratekofi.wpenginepowered.com/tietosuojaseloste-ekoulutukset
Miten suostumus henkilötietojen luovuttamiseen annetaan?
Kaikille kursseille kirjautuvan henkilön pitää hyväksyä henkilötietojensa käyttö ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä. Käyttäjä ei pääse kurssille ennen suostumuksen antamista. ePerehdytys- ja eKosteus-suoritus ja suorituksen (= pätevyyden) voimassaolo näkyvät Taitorekisterissä ja Taitorekisterin tietoja käyttävissä järjestelmissä (Valttikortti), jos henkilö on lisätty Vastuu Groupin Työntekijähallinta-palveluun. Lisäksi kurssien suoritustieto näkyy Zeroni-kulunvalvontajärjestelmässä.
Mikä tilausten hallinnoinnissa on muuttunut?
Vanhat tilaustiedot on siirretty Vastuu Groupin Ilmoita-palvelusta verkkokauppaan 1.6.2021. Rakennusteollisuuden Koulutuskeskus RATEKOn ja Suomen Rakennusmedian ePerehdytys- ja eKosteus-koulutus tilataan ja hallinnoidaan RATEKOn verkkokaupan kautta (https://verkkokauppa.rateko.fi). Vastuu Groupin Ilmoita-palvelusta (nykyinen Työntekijähallinta-palvelu) ei enää tilata ePerehdytys- ja eKosteus-koulutuksia. Uuden verkkokaupan käyttöönotto ei edellytä laskutuksen osalta toimenpiteitä eikä vaikuta voimassa oleviin ePerehdytys- ja eKosteus-tilauksiin. Lasku tulee jatkossa Suomen Rakennusmedia Oy:ltä.
Kuka näkee siirtyneet tilaukset verkkokaupassa?
Tilaustiedot on siirretty Vastuu Groupilta verkkokauppaan sen pääkäyttäjän alle, jonka alla se Vastuu Groupin järjestelmässä on ollut. Kun hän rekisteröityy verkkokauppaan osoitteesta https://verkkokauppa.rateko.fi/tilini/ samalla sähköpostiosoitteella, joka Vastuu Groupin tiedoissa on ollut, hän näkee siirtyneet ja kaupassa tehdyt tilaukset verkkokaupassa kohdassa Tilaukset.
Tiedot pääkäyttäjistä ja heidän sähköpostiosoitteestaan on toimittanut Vastuu Group. Tilaus näkyy vain yhdellä henkilöllä.
Miten vanhoja tilauksia voi muuttaa?
Ohjeet koulutuksen tilaamiseen ja tilausten hallintaan löytyvät verkkosivulta: https://verkkokauppa.rateko.fi/tilaajan-ohjeet/
Miten osallistuja kirjautuu kurssille?
Uusi koulutukseen kirjautumisen linkki: https://eperehdytys.mmg.fi/
Uusi salasana koulutusympäristöön on lähetetty koulutuksen suorittajille sähköpostilla ja tekstiviestillä. Jos viesti ei ole tullut, se on voinut mennä roskapostilaatikkoon.
Jos viestiä ei löydy, osallistuja saa uuden salasanan koulutusympäristöön valitsemalla kirjautumissivulla Unohditko käyttäjätunnuksesi tai salasanasi. Jos vaihtolinkki ei tule sähköpostiin eikä puhelinnumeroon, eikä löydy osallistujan roskapostikansiosta, lähetä asiakaspalveluun uusi salasanapyyntö Unohditko salasanasi -toiminnon linkistä.
Huom! Salasanapyynnöt käsitellään manuaalisesti ja käsittelyssä voi olla viivettä, joten salasana ei päivity välittömästi.
Koulutukseen kirjautumisessa tarvitaan henkilökohtaista veronumeroa.
eKoulutusten asiakaspalvelu
Avoinna arkisin klo 8.00-16.00
ekoulutukset@
laskutus@ekoulutukset.fi